FOOD – Cherrytomaten

tomaten-cherryLR
Fotografie: Jet Vugts

 

Benodigdheden

  • Spiegelreflexcamera met 50mm lens of standaard zoomlens
  • Reportageflitser
  • Triggerset, Flitskabel of Draadloze Flitsbesturing
  • Statief voor de camera
  • Statief voor de flitser of de hulp van een assistent
  • Grid
  • Doeken voor ondergrond en achtergrond

 

De locatie en (licht)situatie

  • De foto is gemaakt in een ruimte zonder daglicht.
  • Het plafond waartegen we het flitslicht laten reflecteren is wit.
  • Omdat we strooilicht van de flitser op de achtergrond willen voorkomen hebben we een grid op de flitskop geplaatst. Hiermee wordt het licht meer gebundeld en valt het alleen op het hoofdonderwerp, niet op de voor- of achtergrond.

 

De instelling van de camera

De camera is ingesteld op F9 – 1sec – 100ISO – 50mm

 

De instelling van de flitser

  • Manuele flitsmodus.
  • 1/8 van het vermogen.
  • De zoomstand is op 50mm gezet.
  • Op de flitskop is een grid geplaatst.
  • De flitser is op statief gezet en de flitskop is naar het plafond gericht.
  • De zender is op de camera geplaatst en de ontvanger op de flitser.

 

De handelingen

  1. Nadat de scène met voorwerpen en achtergronddoeken is opgesteld zoeken we naar extra sfeer op de achtergrond. Met een  zwak zichtbaar licht van een studiolamp (met snoot) lichten we de achtergrond enigszins op. Met het blote oog kunnen we beoordelen of we de lamp dichterbij of verder weg van de achtergrond moeten plaatsen voor het beoogde resultaat.
  2. studiolicht-2499lr

  3. Allereerst is er een foto gemaakt zonder flitslicht om de juiste belichting van de achtergrond te bepalen. Met de camera in de manuele stand kiezen we de instelling F9, 1sec en 100ISO.
  4. Hoewel indirect flitsen meestal geschiedt in de TTL flitsmodus kiezen we toch voor Manuele modus. We krijgen hierdoor de meeste controle over het flitsvermogen.
  5. Op de flitskop plaatsen we een grid om het licht extra te bundelen.
  6. De flitser is voorzien van de ontvanger en we plaatsen het op een statief. Deze zetten we vervolgens hoog neer om de flitskop zo dicht mogelijk bij het plafond te brengen. We willen dat het licht via het plafond terugkaatst naar de bovenkant van de tomaten.
  7. tomaten-cherry-flitser

  8. De belichting van de foto maken we enigszins op gevoel en we ‘spelen’ dan ook met het vermogen. Uiteindelijk zien we dat we met een flitsvermogen van 1/8 de tomaten goed belichten (gerelateerde uitleg in de paragraaf Manueel flitsen met een Losgekoppelde Flitser).
  9. Het toegevoegde flitslicht zorgt voor een zachte belichting van de tomaten. Dat is precies wat we zoeken om de sfeer te creëren. In Lightroom gaan we de kleur van de tomaten intenser maken.

 

De bewerkingen in Lightroom

Voor en na de bewerkingen

voor-en-na-lightroom

Via het  menu “ontwikkelen”:

  • De waarde van de witbalans ingesteld volgens de grijskaart die op een eerdere foto is meegefotografeerd
  • Vervolgens de belichting iets verhoogd, met de schuifknop naar rechts
  • En de waarde van de schaduwen iets naar rechts geschoven met de schuifbalk
  • De helderheid van de tomaten is enigszins verhoogd met het aanpassingspenseel, waardoor ze meer contrast krijgen.

ps: uiteraard zijn de bewerkingen ook toe te passen in Photoshop

 

Variatietip

De foto’s hieronder zijn allen in dezelfde setting gemaakt en met dezelfde manier van belichten zoals bij de foto hierboven beschreven. Er is alleen gevarieerd met compositie en met inhoud. Wel is er steeds aandacht besteed aan de juiste kleurencombinaties.

stilleven-jet-vugts-1

F9 – 1sec – 100ISO – 40mm

 

 

stilleven-jet-vugts-2

F13 – 1sec – 200ISO – 70mm

 

draadloos-flitsen-Jet-Vugts

F9 – 1sec – 100ISO – 50mm