PORTRET – Low-key

 

Fotografie: Sonja van Driel
 

Benodigdheden

  • Spiegelreflexcamera met 50mm lens of standaard zoomlens
  • Flitser
  • Triggerset, Flitskabel of Draadloze Flitsbesturing
  • Statief voor de flitser of de hulp van een assistent

 

De locatie en (licht)situatie

  • De foto is halverwege de dag gemaakt in een ruimte waar veel daglicht (maar geen direct zonlicht) naar binnen schijnt. Zie onderstaande foto.

cursuslocatie-amsterdam

  • Er is geen gebruik gemaakt van een zwarte achtergrond omdat het omgevingslicht met 6 stops is onderbelicht. Door het omgevingslicht zodanig onder te belichten, wordt de achtergrond zwart afgebeeld. De onderbelichting heeft geen enkel effect op de belichting van het model. Dat wordt namelijk alleen belicht door het flitslicht.
  • Voor het maken van deze foto hebben we het model gevraagd om op een stoel plaats te nemen.
  • Het model is op circa 3 meter van de muur geplaatst. Waarom? Omdat we geen strooilicht van de flitser op de muur willen zien. Als zij namelijk dicht bij de muur zou zitten lopen we het risico dat de achtergrond niet volledig zwart wordt afgebeeld.
  • De camera staat op circa 2 meter afstand van het model. Bekijk onderstaande afbeelding van de opstelling van het model en de flitser.

Low key portret tekening

 

De instelling van de camera

F16 – 1/125sec – 100ISO – FL 70mm

 

De instelling van de flitser

  • Manuele flitsmodus.
  • 1/8 van het vermogen.
  • De zoomstand van de flitser wordt manueel aangepast naar 70mm.
  • De zender wordt op de camera geplaatst en de ontvanger op de flitser.

 

De handelingen

  1. We kiezen een sluitertijd van 1/125sec omdat we met onze triggerset Yongnuo 602 geen sluitertijd kunnen gebruiken die sneller is.
  2. ISO zetten we op 100 en het diafragma op F16. Waarom? Omdat we de achtergrond met circa 6 stops willen onderbelichten. We doen dit voor het creëren van een zwarte achtergrond.
  3. We maken eerst een foto zonder te flitsen. Na controle op het LCD scherm van de camera zien we dat de foto, oftewel de achtergrond, volledig is onderbelicht. Het eerste deel van de flitsfoto is gemaakt, namelijk de zwarte achtergrond.
  4. Nu gaan we deel twee van de flitsfoto maken, namelijk het toevoegen van flitslicht. We zetten de flitser aan en kiezen voor een vermogen van 1/8 (gerelateerde uitleg in de paragraaf Manueel flitsen met een Losgekoppelde Flitser).
  5. De zoomstand op de flitser passen we aan de gebruikte brandpuntsafstand aan, namelijk 70mm (gerelateerde uitleg in de paragraaf Manuele Zoom).
  6. Hoewel er bij deze foto geen gebruik is gemaakt van een snoot, grid of barndoor, kun je deze lichtvormers gebruiken om het flitslicht nog meer te bundelen zodat het flitslicht niet kan verstrooien op de achtergrond  (gerelateerde uitleg in de paragraaf Lichtvormers).
  7. We kiezen nu handmatig op de flitser voor een afstand van circa 1 meter en komen daarvoor uit op 1/8 van het volle vermogen.
  8. De zender wordt op de camera geplaatst en de ontvanger op de flitser.
  9. We richten de flitser op circa 1 meter afstand van het model en fotograferen haar op 2 meter camera-afstand.

 

De bewerkingen in Photoshop

  1. Onscherp masker: hoeveelheid 100%, straal 1,0, drempel 0
  2. Niveaus (sneltoets Ctrl+L): uitvoerniveau zwart en wit verschoven

 

Variatietip 1

Het hoeft niet alleen om gezichten te gaan. Ook delen van het lichaam kunnen fraai worden belicht met het flitslicht. Met name wanneer het omgevingslicht volledig wordt onderbelicht vallen de contouren van het lichaam beter op.
Naakten - Foto: Date van Utteren
Naakten – Foto: Date van Utteren

 

Variatietip 1

Maak variaties met de richting van het flitslicht. De foto’s veranderen zienderogen (ten goede of niet) naarmate je de flitser van een andere plek op het gezicht richt.
Low key portrait 2

Door eens te googlen op afbeeldingen van ‘low key portrait’ kun je veel ideeën en inspiratie opdoen van dergelijke foto’s.

Low-key-portrait