STILLEVEN – Pluisbloem

Pluisbloem belicht met de flitser
Fotografie: Sonja van Driel

Benodigdheden

  • Spiegelreflexcamera met 50mm lens of standaard zoomlens
  • Reportageflitser
  • TTL of manuele Triggerset, Flitskabel of Draadloze Flitsbesturing
  • Statief (of standaard) voor de flitser of de hulp van een assistent

 

De locatie en (licht)situatie

  • De foto is gemaakt op een zonnige dag in mei, net na het middaguur.
  • Het is lastig om een serie pluisbloemen in het gras te vinden welke op gelijke afstand staan en even lang zijn. Daarom zijn de bloemen geplukt en op de rand van een keukentrap geplakt met plakband. Zo kan precies worden bepaald hoe de bloemen in beeld worden gerangschikt.
  • Om te voorkomen dat de stelen van de bloemen niet scheef gaan hangen, zijn de bloemen ondersteboven op de keukentrap geplakt. Uiteindelijk is de foto in Photoshop gekanteld waardoor de bloemen niet meer op de kop hangen maar rechtop staan.
  • De bloemen zijn geplaatst in de schaduw, de achtergrond is de blauwe wolkeloze lucht.
  • Het flitslicht wordt gericht vanaf de bovenste traptree en valt op de toppen van de pluisbloemen.

Off-camera-flitsen met een triggerset Yongnuo 602

De instelling van de camera

De camera is ingesteld op F11 – 1/125sec – 100ISO – 70mm.

 

De instelling van de flitser

  • Manuele flitsmodus.
  • 1/16 van het vermogen.
  • De zoomstand is handmatig aangepast naar 14mm.
  • We gebruiken hier een manuele triggerset.
  • De zender wordt op de camera geplaatst en de ontvanger op de flitser.

 

De handelingen

  1. We maken eerst een foto zonder flitslicht. Met de camera-instelling van F11 – 1/125sec – 100ISO belichten we met opzet de achtergrond twee stops onder  (gerelateerde uitleg in de paragraaf Belichtingscompensatie van het aanwezige licht, onderbelichten). Met die onderbelichting geven we de lucht een mooie diepblauwe kleur. Stel dat we de achtergrond wél correct hadden belicht zouden we het diafragma op F5.6 hebben gezet waardoor de lucht veel lichter van kleur wordt, zie foto’s hieronder. flitsen-met-losse-flitser
  2. Je vraagt je misschien af waarom de achtergrond wordt onderbelicht met het ‘knijpen’ van het diafragma en niet met de sluitertijd of ISO. Dat doen we om verschillende redenen:
    a) omdat de manuele triggerset Yongnuo 602 niet gebruikt kan worden met een snellere sluitertijd dan 1/125sec,
    b) omdat we met onze camera de ISO niet lager kunnen zetten dan 100ISO,
    c) omdat het er niet toe doet of we scherpte of onscherpte in de achtergrond zien kunnen we met een gerust hart ieder willekeur diafragma kiezen, vandaar onze keuze voor het verkleinen van het diafragma om de achtergrond onder te belichten.
  3. De flitser wordt aan gezet. Omdat de losgekoppelde flitser nu niet meer in contact staat met de camera, herkent deze niet dat we met een brandpuntsafstand van 50mm fotograferen. De zoomstand passen we dan ook handmatig aan (gerelateerde uitleg in de paragraaf De Manuele Zoomfunctie).
  4. De losgekoppelde flitser herkent ook de camera-instellingen van F11 en 100ISO niet meer. We gaan er van uit dat 1/16 voldoende flitsvermogen oplevert om het onderwerp correct te belichten op een afstand van 0,6 meter (gerelateerde uitleg in de paragraaf Manueel Flitsen met een Losgekoppelde Flitser).
  5. We maken de foto en na controle op het LCD scherm van de camera blijkt dat 1/16 vermogen voldoende is om het hoofdonderwerp correct te belichten. We hoeven het vermogen dan ook niet te verhogen of te verlagen.

 

 

De bewerkingen in Photoshop

Dit is de originele foto-opname

Pluisbloem-origineel
We passen de volgende bewerkingen toe:

  • Roteren: 180graden
  • Uitsnijden
  • Onscherp masker: hoeveelheid 100%, straal 1,0, drempel 0
  • Niveaus (sneltoets Ctrl+L): uitvoerniveau zwart en wit verschoven
  • Kleur aanpassen: rood verlagen
  • Tot slot hebben we vignettering toegepast

 

Variatietip

Niet alleen de blauwe lucht maar ook de bomen op dezelfde locatie lenen zich goed voor een achtergrond. De kleur en structuur van de bomen geven de foto daardoor een compleet ander beeld.

overbelicht met flits

Laten we eens kijken hoe we deze foto hebben gemaakt. Niet alleen de trap hebben we zodanig verplaatst dat de bomen op de achtergrond in beeld komen, we hebben de achtergrond zelfs overbelicht. Bij de foto met blauwe achtergrond (bovenaan in deze tutorial) was de achtergrond met twee stops onderbelicht, bij de groene achtergrond is deze met opzet twee stops overbelicht (gerelateerde uitleg in de paragraaf Belichtingscompensatie van het aanwezige licht, overbelichten).

 

Pluisbloem-1

Beide foto’s belicht met 1/125sec en 100ISO. Foto links met F8, foto rechts met F4 waardoor de achtergrond twee stops lichter wordt.

Je vraagt jezelf nu misschien het volgende af: ‘door twee stops over te belichten worden de pluisbloemen al correct belicht, waarom zou ik dan flitslicht toevoegen?’ Welnu, de flitser geeft juist wat extra contrast aan de foto, zie het verschil op de twee foto’s hieronder.

  1. De eerste opname is belicht zonder flitslicht. De foto is op zich correct belicht maar wellicht niet zo ‘sprankelend’.
  2. De tweede opname is belicht met de flitser. Nu is het uiteraard een kwestie van persoonlijke smaak, maar de foto met het toegevoegde flitslicht krijgt meer pit door extra contrast en briljante kleuren.
    overbelicht-zonder-en-met-flitser