STILLEVEN – Zwevende veertjes

 

Fotografie: Jet Vugts
 

Benodigdheden

  • Spiegelreflexcamera met standaard zoomlens of 50mm lens
  • Twee reportageflitsers
  • Triggerset of Draadloze Flitsbesturing
  • Statieven voor de camera en flitsers en/of hulp van een assistent

 

De locatie en (licht)situatie

  • De foto is gemaakt in een studiosetting.
  • De twee flitsers zijn op een statief geplaatst, de fotograaf maakt de foto en de assistent laat de veertjes naar beneden vallen richting het mandje met eieren.
  • De foto kan eventueel ook worden gemaakt zonder assistent. Gebruik dan de ingebouwde zelf-ontspanner van de camera zoals behandeld in fotorecept Vliegende Macaroni.
  • De ene flitser, de Nikon  SB900, is de hoofdflits en plaatsen we aan de rechterkant. Daarmee beseffen we dat we schaduw zullen creëren aan de linkerkant van het mandje. Het is niet dat we schaduwen willen voorkomen, maar wel verzachten. Derhalve plaatsen we een tweede flitser, de Godox TT660, aan de linkerkant. Dit is de secondaire flits die slechts enigszins de schaduw oplicht en wat minder hard maakt. Bovendien zullen de veertjes die bij de originele opname in beeld komen, van zowel de linker- als van de rechterzijde worden belicht.Veertjes-flitsopstelling

 

De instelling van de camera

De camera is ingesteld op F6.3 – 1/125sec – 100ISO – 50mm.

 

De instelling van de flitser

  • Manuele flitsmodus.
  • Op de hoofdflitser, Nikon SB900, kiezen we voor een zoomstand van 20mm en 1/8 van het vermogen.
  • Op de flitser links, Godox TT660, kiezen we voor een zoomstand van 24mm en 1/16 van het vermogen.
  • De zoomstand is manueel aangepast zodat we een brede beeldhoek hebben om het beeld te belichten.
  • De zender wordt op de camera geplaatst en de ontvangers op de twee flitsers.

 

De handelingen

  1. Bij de keuze voor camera-instelling is ons uitgangspunt 1/125sec. Enerzijds omdat de Yongnuo 602 niet gebruikt kan worden met een snellere sluitertijd. Anderzijds omdat 1/125sec snel genoeg is om de veertjes te bevriezen. High Speed Flitssynchronisatie is hier dan ook niet nodig vanwege de geringe snelheid van de dwarrelende veertjes.
  2. We zetten de Nikon SB900 flitser aan en controleren op de display of de flitser dezelfde diafragma- ISO en brandpuntsafstand aangeeft als op de camera hebt ingesteld. Dit is niet het geval, daarom passen we dit handmatig aan in het menu van de flitser naar F6.3 en 100ISO (gerelateerde uitleg onderaan in de paragraaf Manueel flitsen met een Losgekoppelde Flitser). Fotografeer je met een ander merk flitser? In dezelfde paragraaf staat uiteengezet hoe je het flitsvermogen aanpast voor het maken van een correct belichte flitsfoto met losgekoppelde flitser.
  3. De zoomstand zetten we op 20mm zodat er een grote spreiding van het flitslicht is (gerelateerde uitleg in de paragraaf Manuele Zoom).
  4. We kiezen voor een vermogen van 1/8 waarmee we een flitsafstand krijgen van 1.3 meter.
  5. Nu zetten we de Godox TT660 flitser aan. Daarmee kunnen we alleen het vermogen en de zoomstand instellen (wat een genot om geen menu in te duiken, maar gewoon op de knoppen van de flitser te drukken 😉 ) We kiezen nu handmatig op voor een zoomstand van 24mm en gokken erop dat 1/16 voldoende vermogen geeft voor de belichting. Omdat de Godox geeft LCD scherm met informatie heeft kunnen we immers niet aflezen wat de exacte flitsafstand zal zijn (gerelateerde uitleg in het blogbericht Manueel flitsen met de Godox TT660).
  6. De zender wordt op de camera geplaatst en een ontvanger op de flitsers.
  7. De flitsers worden op een statief geplaatst en staan ter hoogte van de veertjes die we straks laten vallen.
  8. De afstand van flitser tot veertjes is ruim een meter.
  9. We maken eerst een foto zonder de dwarrelende veertjes om te zien of de flitsers goed staan en afgaan. Na controle op het LCD scherm van de camera zien we dat de voorgrond en de achtergrond correct is belicht.Veertjes-flitsopstelling
  10. Hoe de verdeling van de veertjes in beeld worden gebracht kunnen we niet voorspellen. Het toeval wil dat we direct bij de eerste foto-opname een geslaagd resultaat behalen. De veertjes zijn zodanig geordend dat deze de vorm van een kip lijken te krijgen.
  11. Volledigheidshalve maken we meerdere opnames maar geen enkele andere opname vinden we zo goed als de eerste. veertje-collage

 

 

De bewerkingen in Photoshop

Voor en na de bewerkingen in Photoshop

  • Onscherp masker: hoeveelheid 100%, straal 1,0, drempel 0
  • Niveaus (sneltoets Ctrl+L): uitvoerniveau zwart, grijs en wit verschoven
  • Kleurtoon/Verzadiging (Ctrl+U): nadat we alleen het deel van de zwevende veertjes hebben geselecteerd, kiezen we voor Bewerken, Rode tinten, Kleurtoon +35
  • Niveaus (Ctrl+L): voor de tweede maal kiezen we niveaus om het beeld wat lichter te maken
  • Uitsnijden: tot slot hebben we de foto vierkant gemaakt

 

Variatietip

Al naar gelang je smaak en voorkeur kun je vignettering in Photoshop toevoegen. Daarmee lijkt de afbeelding meer een kader te krijgen.
 
Veertjes-vignettering