STILLEVEN – Witbalans-inversie met bloemen


Fotografie: Sonja van Driel
 

Benodigdheden

  • Spiegelreflexcamera met standaard zoomlens
  • Reportageflitser
  • Oranje Kleurfilter

 

De locatie en (licht)situatie

  • De foto is gemaakt met de flitser bevestigd aan de camera.
  • De foto is gemaakt op een bewolkte dag in juli.
  • Het veld van onkruid is omringd met bomen.
  • Een statief is niet nodig, niet voor de camera noch voor de flitser. Witbalans-inversie-1

 

De instelling van de camera

De camera is ingesteld op F5.6 – 1/100sec – 100ISO – 70mm.

Je vermoedt misschien dat de kleur in de foto met een filter of handeling in Photoshop tot stand is gekomen maar dat is niet het geval. Meer informatie over deze methode tref je in de paragraaf Creatief Gebruik van Kleurfilters.

De witbalans op de camera is ingesteld op Gloeilamp. Deze witbalans heeft een Kelvinwaarde van 2800K.

 

De instelling van de flitser

  • Bij deze opname hebben we de flitser op de camera bevestigd.
  • We willen alle controle over de belichting hebben, derhalve staat de flitser op Manuele Flitsmodus. We hadden deze ook op TTL flitsen kunnen zetten, maar met het tegenlicht op de achtergrond kunnen we er niet geheel op vertrouwen dat de automatische belichting een correct belicht beeld oplevert.
  • Het vermogen staat op 1/64.

 

De handelingen

  1. Voor een correct belichte achtergrond kiezen we op de camera de instelling F5.6 – 1/100sec – 100ISO. We zoomen in naar 70mm.
  2. Zetten we de flitser aan in Manuele Modus dan herkent de flitser de camera-instellingen. Ook de zoomstand van 70mm wordt herkend, de flitser staat immers nog steeds in direct contact met het flitsschoentje op de camera.
  3. We krijgen met 1/64 een flitsbereik van circa 1 meter. Dat is ongeveer de afstand van flitser naar bloem.
  4. De kleurbalans op de camera stellen we in op Gloeilamp. Dat doen we omdat we de achtergrond een blauwe gloed willen geven. De bloem moet paars blijven.
    wb
  5. We bevestigen een oranje kleurfilter op de flitskop. Daarmee maken we in feite een gloeilamp van de flitser.
    kleurbalans10
  6. Omdat we de witbalans op de camera hebben aangepast naar Gloeilamp wordt de bloem, die door de flitser wordt belicht, neutraal weergegeven. De achtergrond wordt niet belicht door de flitser maar door het omgevingslicht en de meting van de camera. Met de witbalans op Gloeilamp krijgt de achtergrond derhalve een blauwe zweem.
  7. Als we de foto van de bloem maken zorgen we dat de bloem in de schaduw valt.

 

Nog een voorbeeld van witbalans-inversie


De foto links is gemaakt zonder witbalans inversie, de foto rechts is gemaakt met witbalans inversie. Deze is volgens dezelfde methode als de hierboven omschreven handelingen uitgevoerd. Laten we eens nader bekijken hoe de opname tot stand is gekomen.
 
 
witbalans-inversie-5
De achtergrond bestaat uit een zonovergoten bossage en een stukje van lucht (foto links). De bloem, een gerbera, is geplaatst in een smalle vaas maar is hier niet in beeld gebracht. De camera staat op witbalans Automatisch waardoor de foto’s een neutrale kleurbalans vertonen. De flitser staat niet aan (foto rechts).
 
 
witbalans-inversie-6
We hebben exacte dezelfde foto gemaakt maar nu is de witbalans op de camera gewijzigd van witbalans Automatisch naar de handmatige witbalansinstelling van 2500K. De bossage en lucht krijgen nu een blauwe kleurzweem. De flitser staat nog steeds niet aan.
 
 

Bij deze opname is het oranje filter op de flitskop geplaatst. De flitser is afgegaan en heeft de bloem die in de schaduw belicht volgens de methode witbalans inversie.
 

De bewerkingen in Photoshop

  1. Onscherp masker: hoeveelheid 100%, straal 1,0, drempel 0
  2. Niveaus (sneltoets Ctrl+L): uitvoerniveau zwart en wit verschoven

 

Variatietip


Hoe zonniger de lucht des te blauwer deze wordt afgebeeld bij witbalans-inversie.