TROUWEN – Stel in de stad

 
Off-camera flitsen bij trouwreportages. Foto Geert de Jong
Fotografie: Geert de Jong
 

Benodigdheden

  • Spiegelreflexcamera met groothoeklens
  • Reportageflitser
  • TTL of manuele Triggerset
  • Statief voor de flitser of hulp van een assistent

 

De locatie en (licht)situatie

  • De foto is gemaakt in de stad, kort na het middaguur.
  • Hoewel het een bewolkte dag is breekt soms de zon even door.
  • Het bruidspaar staat in tegenlicht, er wordt dus recht tegen de zon in gefotografeerd.

 

De instelling van de camera

De camera is ingesteld op F22 – 1/200sec – 100ISO – 18mm. Met deze instelling is het omgevingslicht op de achtergrond met enkele stops onderbelicht.

 

De instelling van de flitser

  • Manuele flitsmodus.
  • 1/4 van het vermogen.
  • De zoomstand is handmatig op 35mm gezet.
  • De flitser is op een klein handstatief gemonteerd.
  • Er wordt gebruik gemaakt van de manuele triggerset, maar de foto kan ook gemaakt worden met een TTL triggerset, een flitskabel of de Draadloze Flitsbesturing.

 

De handelingen

  1. We kiezen op de camera een instelling van F22, 1/200sec en 100ISO. Het omgevingslicht op de achtergrond wordt hiermee met enkele stops onderbelicht (gerelateerde uitleg in de paragraaf Belichtingscompensatie van het omgevingslicht). De reden om de achtergrond onder te belichten is om zoveel mogelijk van het ongelooflijk felle zonlicht weg te duwen.
  2. We gebruiken een manuele triggerset en hebben de ontvanger en verzender op respectievelijk flitser en camera gezet.
  3. We zetten de flitser aan en kiezen voor 1/4 van het vermogen (gerelateerde uitleg in de paragraaf Manueel flitsen met een Losgekoppelde Flitser)
  4. Ondanks dat we met een brandpuntsafstand van 18mm fotograferen zetten we de zoomstand op de flitser handmatig op 35mm (gerelateerde uitleg in de paragraaf Manuele Zoom). Zo werkt de flitskop als het ware als een soort snoot die het licht enigszins bundelt. Het is immers niet de bedoeling om de trouwkleding volledig te belichten. Door met name het gezicht en de gezichtsuitdrukking te belichten maken we deze foto sterker.
  5. Het kleine handstatief met de flitser wordt in de linkerhand vastgehouden, de camera in de rechterhand. Heel onhandig, maar alleen zo kan de richting van het licht met de linkerhand snel worden aangepast aan de situatie. Geert is een fotograaf die liever zoekt naar de spontane momenten die zich mogelijk voordoen. Dan verdient deze werkwijze de voorkeur boven een vast statief op drie poten. Daarmee kun je niet snel meebewegen met het bruidspaar en ben je genoodzaakt statische en gestileerde beelden te maken.
  6. Door in te zoomen in de foto (zie foto hieronder) wordt duidelijk dat de flitser schuin van links op het bruidspaar wordt gericht. Daardoor schampt het flitslicht de bruidegom en raakt het licht de bruid zodanig, dat er neusschaduw doorloopt in haar wang. Verder valt op dat het bruidspaar in tegenlicht staat, er wordt dus recht tegen de zon in gefotografeerd. Als gevolg daarvan ontstaat enige lens flare in het gezicht van de bruid, alsmede een prachtige rand van licht van het kapsel van de bruid.

 

De fotobewerkingen in Lightroom

  • Geringe vignettering toegevoegd.
  • De kleurverzadiging enigszins verminderd.

 

Variatietip

Dit soort ‘uit de losse pols’ fotografie varieert van zichzelf. De wind, het moment en de sfeer veranderen per seconde en het is de bedoeling dat je hierin meedeint. Vier van de vijf foto’s zijn dan ook mislukt. Dat is niet erg want deze ene is dan ook geniaal.